Old meets new: eeuwenoude techniek inzetten om real time te voorspellen

Old meets new: eeuwenoude techniek inzetten om real time te voorspellen

industry-vintage-old-fabric-large

De droom van elke marketeer

Uiteraard wil een marketeer zijn budget graag zo goed mogelijk besteden, zodat bedrijfsdoelstellingen worden gerealiseerd. Een hele uitdaging, want de wijze waarop mensen media consumeren digitaliseert razendsnel. Het gebruik van persoonlijke beeldschermen groeit explosief, terwijl oude media krimpen. Door deze digitalisering is het einde in zicht van de ‘één boodschap voor iedereen’-communicatie.

1 op 1-communicatie met minimale waste en optimale impact: dat is de droom van elke marketeer. Om dit te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat er gebruikgemaakt wordt van alle beschikbare data. Nu is ordenen van grote hoeveelheden data een onmenselijke klus, daarom is rekenhulp van computers hierbij onmisbaar. De door Fresh Toast gebruikte technologie berekent binnen een fractie van een seconde of er een reële kans bestaat dat een contactmoment met een consument nu, zal gaan leiden tot het behalen van de doelstelling (aankoop) in de nabije toekomst.

Regressie

Deze eeuwenoude, op voorspelling gebaseerde, techniek heet regressie en is rond 1870 uitgevonden door Francis Galton. Het legt verbanden tussen bekende datapunten en -patronen en de nog onbekende mogelijke toekomstige acties. Door toepassing van deze techniek, in combinatie met de snelheid en capaciteit van berekenen door geclusterde computers, ontstaat de mogelijkheid om real time te kunnen voorspellen.

Voorspellen betekent niet dat het 100% zeker is dat het gaat gebeuren. Het betekent dat er een reële kans bestaat dat iets gaat plaatsvinden. Zo worden advertenties relevanter en daarmee een stuk prettiger voor de ontvanger. Hiermee is niet alleen de marketeer sterk geholpen, maar ook de consument en de uitgever.

Andere toepassingen

De techniek van voorspellen is toepasbaar op tal van vlakken. Naast het gebruik voor marketingdoeleinden, kan de techniek bijvoorbeeld worden ingezet bij fraudedetectie bij verzekeraars en de Belastingdienst. Of in de gezondheidszorg: ziek worden kan dan worden voorkomen door het voorspellen van ziekten en aandoeningen.

De eeuwenoude techniek heeft de toekomst!